lunes, 20 de mayo de 2013

VANUATU: PORT VILA

VANUATU

Així es com et reben a l'aeroport de Port Vila!!

Vanuatu és  un país format d’illes que es troba  al Pacífic sud. Principalment  entre Nova  Caledònia i les Fiji.
Al 1887 es va instaurar un codomini anglo-francès per gobernar la terra  de les Noves Hèbrides, el seu nom colonial. Vanuatu havia esta habitat durant molts anys (més de 2000) per habitants austronesis però com molts altres països del món, va acabar sent colonitzat pels europeus. Al 1970 es va iniciar un moviment independentista que va concluir al 1980 amb el naixement de la República  de Vanuatu.

Aquest és l'avió que ens va portar a Vanuatu.
El petit, eh!!

Vanuatu està format per 83 illes, la majoria d’origen volcànic, i té un clima tropical o subtropical. Les illes  de Efate i Tanna, les dues que vam visitar, es troben d’entre les més grans i de punta a punta de la costa no fan més de 80 km. Només el 9% del sol es dedica  a l’agricultura i, pel que vam veure, és prou per viure.
A Vanuatu s’hi parlen tres llengües oficials: anglès, francès i bislama (una llengua criolla que va evolucionar de l’anglès, de fet, s’assemblen força). Tothom o gairebé tothom parla bislama. Alguns afortunats parlen anglès o francès. Però la veritable riquesa lingüística es troba a  cada illa o fins i tot poble, ja que en  tot el  país existeixen més de 100 llengües diferents.

Vanuatu és un dels països més feliços del món.
¿Serà que el desenvolupament i
els diners no donen la felicitat?

Aquest sí que és un país poc desenvolupat. A la majoria d’illes no hi ha electricitat, ni carreteres, ni aigua corrent, ni lavabos... Això sí, segons un índex de felicitat mundial que es fa cada 3 anys, Vanuatu va ser considerat el país més feliç del món al 2006. Curiosament, la majoria de països industrialitzats no apareixien fins al lloc 100 o més.

Aquí les preocupacions tenen un  caire diferent. La  gent, en general, no passa gana. Tothom  pot menjar de la terra i, si un dia no en tenen prou, només tenen que demanar-li una mica més de menjar al veí. Evidentment no existeixen els robatoris i tampoc s’entenen. Ens preguntaven: “però si els blancs teniu de tot, per què us robeu??” Bona pregunta!

La moneda oficial de Vanuatu és el Vatu (VUV) i el canvi ens va sortir 1€ = 117 VUV.

En aquest país les carreteres asfaltades són quasi inexistents,
en bona part dels casos són com les que us ensenyem aqui.

Coses que considerem importants de  saber sobre Vanuatu ABANS d’arribar-hi:

- Per entrar al país s’ha de tenir o bé un bitllet de sortida o algun tipus de visat. Si no es compleixen aquests la companyia aèria pot denegar o denegarà l’embarcament.

- Sortida de l’aeroport: es pot fer en taxi o en “bus”. Els taxis tenen una tarifa fixa a molts destins (hi ha  una llista a la sortida de l’aeroport) però a nosaltres se’ns va apropar un a negociar un preu més barat que l’oficial. Els busos en realitat són furgonetes públiques, que van recollint gent i deixant-la pel camí. Des de l’aeropoort és un preu fix a la ciutat de 150 VUV (poc més 1€). Per distingir les furgonetes públiques de les privades només s’ha de mirar la matrícula. Les públiques porten una B de color groc. Els taxis porten una T. Hi ha furgonetes amb T, són taxis. Si pregunteu a l’aeroport us diran que no hi ha autobús, només taxi. No és cert. Sortiu de l’aeroport i camineu una mica cap a la carretera, pareu la primera furgoneta amb B que veieu i pregunteu.

Cases habituals a qualsevol aldea de Vanuatu. Tanna.

- Últim detall molt important: vols a Tanna. L’atracció turística més coneguda de Vanuatu és el volca Yasur que es troba  a  l’illa de Tanna. Només s’hi pot arribar amb un vol intern des de Port Vila, o algun des de Noumea (Nova  Caledonia), però no és freqüent. La companyia que ho opera és Air Vanuatu, n’hi ha d’altres a preus similars, però no les vam trobar per internet, es compra el bitllet o per telèfon o a l’aeroport. El problema és l’equipatge: només està permès facturar 10 kg, si en vols facturar més s’ha de pagar un recàrrec, car. Dues opcions per evitar-ho: la primera és allotjar-se en el City Lodge de Port Vila (molt cèntric) i allí et poden guardar tot allò que no et vulguis emportar. L’altra és comprar el bitllet d’avió a Port Vila i amb la mateixa reserva a Tanna. És a dir: d’on sigui-Port Vila-Tanna-Port Vila. Un bitllet multi-illes. És més car que si ho compres per separat però inclou 23kg per passatgers internacionals en un temps inferior, entre el vol d’aribada a Port Vila i el de Tanna, de 72h. És una mica lio, a la web ho expliquen. La tercera opció va ser la nostra però no la podem recomanar. Nosaltres vam comprar els bitllets per separat perquè sortia més barat i vam llegir lo dels 23kg, però no que s’havia de comprar amb la mateixa reserva. Quan vam arribar a l’aeroport ens van dir que només teníem permesos 10 kg. Els hi vam explicar 50 vegades i vam estar discutint prop d’una hora amb el personal de terra. Finalment ens van deixar passar sense pagar, però vam tenir sort. No ho repetiríem, si ho arribem a saber ho deixem al City Lodge. Va ser sort i que es van cansar d’escoltar-nos.

El volcà actiu Yasur és un dels grans atractius per visitar Vanuatu.

25 i 26 d’abril del 2013                        PORT VILA

Port Vila és la capital d'aquest país.
Per nosaltres el més interessant va ser visitar el seu mercat.

Pels carrers ets pots trobar totems com aquests.
Port Vila.

Vam arribar a l’aeroport internacional de Port Vila passada la mitja tarda des de Fiji. Per sort, a l’avió ens van donar dinar. La primera aventura va ser sortir de l’aeroport,ja que tot i saber que hi havia “autobusos” ningú ens volia ajudar, ni tan sols la noia de turisme. Finalment vam sortir una mica de l’aeroport (és molt petit) i, coincidències de la vida, la noia d’informació va acabar agafant el mateix bus a la ciutat que nosaltres (150 VUV).

Un cop a Port Vila ens vam allotjar al City Lodge (dormitori  1800 VUV), que es troba just davant del mercat. El noi de  recepció ens va preguntar quan de temps hi estaríem i quin era  el pla. De seguida es va oferir a guardar allò que no volguéssim prendre a Tanna fins que tornéssim a Port Vila. Molt bon servei! No hi ha cuina, però es pot escalfar aigua per menjar uns noodles (fideus) precuinats. L’únic que vam fer aquella  tarda va ser comprar el sopar i dormir.

L’endemà al matí teníem unes 5 hores fins que sortia l’avió a Tanna. Ens va sobrar temps per dinar. No és que no hi hagi res a fer a Vanuatu o a l’illa (Efate), és que tot és hipercar: creuar a una petita illa de davant la ciutat 1500 VUV/persona, entrada a veure una cascada 2500 VUV, entrada al museu 1000 VUV. Feu càlculs. No té cap sentit que en un país en que està gairebé tot per fer els preus siguin més cars que al primer món, però és així.

Vam començar el día amb el seu esmorçar, en mig del mercat.
Ens vam dedicar a passejar per la ciutat i visitar el mercat on hi havia una oferta de fruita escandalosa, amb preus que feien riure!! Em sembla que vam comprar els plàtans més barats que mai: uns 10 plàtans per menys de 20 cèntims € (20 VUV) i una papaia per 30 VUV. Ridícul, preus per locals. També vam comprar una mena de pasta enganxifosa (que encara no sabíem que era) amb una  aleta de pollastre (200 VUV) i un plat d’arròs de  amb Vedella (400 VUV),  i un fantàstic esmorzar hipercalòric.

Les hores van passar i va tocar acomiadar-nos de Port Vila. La ciutat en sí, no té massa atractius, però l’illa, Efate, segur que sí!

Abans d'agafar l'avió cap a Tanna vam comprar dinar i fruita al mercat.