viernes, 4 de octubre de 2013

BOLIVIA: LA PAZ - SALAR D'UYUNI (I)

Del 14 al 16 d’Agost 2013

LA PAZ I EL SALAR D’UYUNI (I)

Al Salar d'Uyuni tot és possible... fins i tot encongir al Marc!!!

Vam arribar a La  Paz  des de Rurrenabaque (70 BOB, 18h, carretera sense asfaltar) i ens vam anar a allotjar al mateix hostal de l’anterior vegada (hostal Bash n’Crash), aquest cop no vam tenir la sort de trobar cap descompte però negociant vam aconseguir un no tant mal preu (30 BOB/persona en dorm).

Catedral, La Paz.
Aquell mateix matí vam comprar el tiquet del bus cap a Uyuni a la terminal terrestre de La Paz. Hi ha diverses companyies amb preus i horaris similars (90-100 BOB, surten al vespre entre 19 i 21h i arriben 12 hores més tard) i unes poques bastant més cares (uns 200 o més BOB). La diferència és ben senzilla: la calefacció i la qualitat de les carreteres per la que circulen. Els més econòmics no en tenen i circulen per carreteres sense asfaltar, mentre que els cars és el contrari. Nosaltres vam comprar el de les companyies més barates, concretament amb l’empresa Panamericana (90 BOB). Senzillament horrible!!  El bus no tenia calefacció (i ens van assegurar tot el contrari) i, a més, els vidres no tancaven bé. El que si hi havia era una bona manta. El viatge es fa per terres molt àrides i a gran alçada fet que fa que  sigui molt fred. Un parell de dades: els vidres es van glaçar per dins i era tan espessa la capa de gel que no la  podíem ratllar ni amb l’ungla i la temperatura d’Uyuni a les set del matí era de -9ºC. La resta d’empreses no són molt diferents. Així qui tingui pensat fer aquest trajecte que es tapi bé!!!

Encara que La Paz és la capital de Bolivia, no té molt per aportar...
Però no es pot perdre el Mercat de les Bruixes, on venen tot tipus de
remeis, fins i tot fetus o cries de llama dissecades.
Un cop comprat el tiquet i pensant que no seria tant el viatge (il·lusos...) vam anar a visitar La Paz. Com bona part del país, es troba a més de 3000 metres d’alçada i envoltada de muntanyes. Qualsevol pujadeta es fa molt pesada!!

A títol personal, la ciutat no ofereix grans atractius turístics, tret de la plaça San Francisco (es pot visitar gratis) i la plaça dels palaus legislatiu i presidencial amb la catedral al fons. Els mercats negre i de les bruixes estarien molt bé si no estiguessin tant destinats al turisme... En aquests mercats s’hi poden trobar articles tant especials com fetus de llama dissecats i altres animals per a rituals de màgia, molt comuns pels bolivians!

En Max volia venir amb nosaltres a Uyuni, però se’n va anar a fer en bicicleta un tram de la carretera de la mort (380 BOB, tot el dia) però no va arribar a temps per agafar el bus. Aquí ens vam separar tots i ja no ens vam tornar a veure més.

Quan vam arrivar a Uyuni feia molt de fred...
però el sol va calentar el dia més tard!!
Cementiri de trens, Uyuni.

El bus va sortir puntual i a les 07:00 érem a Uyuni. És un poble d’uns 20000 habitants enmig del no-res. Hi fa un fred espantós durant la nit i una calor igual de terrible durant el dia. Un lloc perfecte per viure!!
Allà mateix ens van venir s trobar  agències de turisme que organitzen excursions al Salar d’Uyuni, el més gran del món i un dels atractius principals de Bolívia. El google imatges està ple de fotos del reflex infinit de l’aigua sobre la sal... Un lloc impressionant!

El Marc va preferir pujar abans que agafar aquestes "peses".
Cementeri de trens, Uyuni.
Hi ha moltíssimes agències que ofereixen bàsicament el mateix tour, la diferència, teòricament és el preu i la qualitat del servei. Hi ha viatges d’1 a 4  dies i es pot començar i acabar a Uyuni (Bolívia) o San Pedro de Atacama (Chile). Nosaltres estàvem interessats en un  circuit de 3 dies que comencés i acabés a Uyuni i, negociant amb dues agències el vam obtenir per 600 BOB/persona, tot inclòs. El tour es fa en 4x4 i la capacitat màxima hauria de  ser de 6  peersones, però algunes  agències ho incompleixen. L’entrada a la reserva de  fauna andina Eduardo Avaroa no està inclosa al preu (150 BOB), aquesta entrada només es paga si es fa el circuit de 3 o 4 dies.

En aquesta ocasió vam coincidir amb la Bàrbara i Veronica (Alemanya) i el Nicolas i la Camille (França). Ells venien amb el circuit reservat des de La Paz, fet que els hi va suposar un cost més elevat.

Foto de grup (de esquerra a dreta): Raquel, Bárbara, Verónica, Camile, Nicolás i Marc.
Al Salar d'Uyuni!!
El primer que es visita en el circuit és el cementiri de trens. Una explanada a pocs centenars de metres d’Uyuni en la que s’hi ha abandonat antics trens de  mercaderies que transportaven minerals extrets de mines cap a Chile. Com en tots els llocs molt turístics l’únic inconvenient és la quantitat excessiva de turistes: hi havia més de 15 4x4.

Encara que no ho sembli això no és guix ni gel... és sal!!
Museu de sal.
Després d’uns 30 minuts conduint per carreteres sense asfaltar (quina novetat, oi?) vam arribar a un poblet que vivia de l’extracció de sal del salar i, òbviament, del turisme. Allí vam dinar en un menjador on tot estava fet de sal: la taula, les parets, els bancs per seure...

Després de l’àpat vam anar fins al salar. Amb una extenció de 10582 km2 i fins a 120 metres de profunditat en alguns punts és la reserva salínica més gran del món. Però curiosament només se’n extreuen 25 mil tones anuals... Només es treballen les zones més properes als  pocs pobles dels voltants. L’extracció de la sal es de forma totalment manual i amb unes condicions climàtiques força extremes.

La superficie del Salar d'Uyuni és tan extensa i plana
que et permet fer jocs d'imatges com aquesta!!
El primer del salar que vam veure foren les muntanyetes de sal que fan els treballadors per deixar-les assecar i després extreure-les a cops de pala. Hi ha algun treballador que d’altre als que no els hi agrada massa ser fotografiats.

L’extensió blanca que s’obre davant teu és simplement increïble!! Nosaltres hi vam anar en època seca i no hi havia aigua, però tot i així la sensació de ser un puntet fosc en un oceà blanc és indescriptible!!

Diuen que l'estació més bonica per visitar el Salar és l'època de pluges perquè es poden veure reflexos com aquest...
Salar d'Uyuni.
Després, en Valerio, el nostre guia, ens va portar a veure els “ulls del salar”. En algunes zones del salar hi passen rius subterranis i, si hi fas un forat, pots observar les formacions cristal·lines que fa la sal dins l’aigua. Això sí, no hi caiguis: l’aigua està gelada, els cristalls tallen com el vidre i els forats són profunds. Aquí la sensació d’aïllament i solitud encara és més gran!!

Fer impossibles a Uyuni és posible!!

Després de fer-nos un munt de fotos en perspectiva (en Valerio va tenir una paciència infinita amb nosaltres) vam anar a l’hotel de sal. Actualment està tancat per problemes mediambientals ja que contaminava les aigües del subsòl, però segueix obert com a restaurant. Res d’especial.

Què fa una illa amb cactus gegants al mig del Salar d'Uyuni??
Illa Incahuasi.
Per acabar vam anar a l’illa Incahuasi o illa del peix, és una elevació del terreny enmig de la immensitat salada. El que la fa especial són els cactus centenaris i gegants que en poblen la superfície. Hi ha un sender per recórrer l’illa i que porta al cim de la muntanya. L’entrada de l’illa no està inclosa (30 BOB) en el circuit i nosaltres vam decidir no pagar-la, el  que vam fer va ser envoltar l’illa i veure  les vistes des de la base.

Finalment ens vam dirigir a prop del poblat Colcha  K, on hi havia l’hotel en el que ens havíem d’allotjar. Per sort l’hotel era nou i els llits (tot i ser de blocs de sal) contaven amb nòrdics ben calentets. L’aigua calenta promesa per l’agència de viatges no la vam poder tastar perque altres grups la havien acabat quan vam arribar!!

La naturalesa sí que és perfecta: heu vist quins hexàgons tan ben fets??!!