viernes, 28 de diciembre de 2012

LAOS: SIN PHAN DON (4000 ILLES)

14 al 16 de Novembre 2012     SI PHAN DON (4000 ILLES)

El vespre a les 4000 illes.
La  nostra següent parada des de Pakse eren les 4000 illes. Aquesta zona es troba al sud de Laos i fa frontera amb Cambodja. Aquesta àrea avarca la part més ampla del riu Mekong en tot el seu recorregut des del seu naixement.  El nom de 4000 illes prové de tots els trossos de terra que surten a la superfície durant l’estació seca en que el cabdal del riu disminueix considerablement. De fet, les dues illes que vam visitar (Don Det i Don Khon)  canvien força la seva mida en funció dels mesos.

No tot és aigua a les 4000 illes, si no que tambè hi ha camps d'arròs.
Vam llegir a la guia i vam constatar amb altres viatgers que anar a Ban Nakasang, que és el poble des d’on surten les petites embarcacions cap Don Det i Don Khon, és força senzill des de Pakse. Però per als barquers el lema és quant més exprimeixi al turista millor i uns nois espanyols que hi van anar per lliure van pagar 8 €  per un trajecte de 10 minuts. I regatejant!! Per aquesta raó vam decidir comprar un paquet que incloïa el transport des de Pakse en bus i la barqueta fins Don Det (60000 LAK). Sabem que és una turistada però era la millor manera d’evitar problemes.

El trajecte no va tenir cap incident i vam arribar a Don Det sense problemes (més tard del previst, com sempre a Laos). Fins i tot ens va semblar que potser ho podríem haver provat pel nostre compte ja que al tiquet de la barqueta hi posa el preu (15000 LAK). Això no vol dir que ens n’arrepentim.

Charlie i Andrea,
els nois amb qui vam compartir nostra estança a les illes.
Nosaltres ens vam decantar per Don Det. És la més petita de les dues i la que queda més a prop del port. També és la que té més vida (diürna i nocturna, amb pros i contres) i, per tant, més opcions d’allotjament econòmic i menjar. Al costat d’on et deixa la barca ja hi ha els primers bungalows per allotjar-te. Nosaltres vam caminar una mica més i ens vam allotjar la primera nit en el Bungalow Nadao (30000 LAK, sense wc), a la vora del Mekong. La segona i última nit canviar a un altre, el Tena Guesthouse ( bungalow 20000 sense wc). La raó: el preu. Un € més barat!! Els mateixos propietaris dels bungalows regentaven un petit restaurant amb unes vistes magnífiques del Mekong on feien els plats més barats de l’illa (10000-12000 LAK/plat) i, a més, podíem reomplir les ampolles d’aigua gratis (potser una mica jeta, d’acord...). Al restaurant del bungalow vam conèixer el Charlie (Veneçuela) i l’Andrea (Mèxic). Casats des de feia ben  poquet, estaven fent un viatge d’uns 4 mesos pel sudest asiàtic i vivien a Barcelona, tot i que els seus plans a llarg plaç estaven ben lluny (tan debò tinguin molta sort!).

Vistes desde el pont que uneix Don Det amb Don Khon.
El primer dia ens el vam passar gairebé sencer al restaurant gaudint de la tranquil·litat de les illes i xerrant i rient amb el Charlie i l’Andrea. Ens van convèncer que ens quedéssim un dia més (ja que volíem marxar l’endemà)  i vam quedar l’endemà per anar plegats a banyar-nos a la platja del riu i veure l’illa de Don Khon.

Després d’esmorzar un bon plat d’arròs vam sortir caminant cap a l’illa de Don Khon que està unida a Don Det per un pont. A tot arreu es poden llogar bicis per 20000 LAK al dia, però nosaltres ens vam recórrer les dues illes de punta a  punta a peu (vam fer-ho en tot un dia). Per creuar el pont s’ha de pagar una taxa. Fins fa uns anys eren 10000 LAK, però ara són 25000 LAK per persona. Aquests és un dels problemes de l’augment del turisme: un preu excessiu. Ens va  costar el mateix creuar el pont als dos que el que havíem  pagat pel bungalow més el dinar i el sopar dels dos. Un abús pels preus de la  zona!

Nenes jugant a un dels camins de l'illa.

Les illes tenen camins ben delimitats i amb poques bifurcacions que fan que  sigui fàcil recorre’ls sense perdre’s. No hi ha gran coses a veure o a fer a les illes, bàsicament s’hi va a descansar tombat en una hamaca al costat del riu. Una de les poques atraccions que hi ha són les cascades Tat Somphamit (el preu del pont inclou l’entrada a les cascades, però pels que s’allotgen a Don Khon i volen veure-les han de pagar una entrada de 25000 LAK). Com totes les cascades que havíem vist a Laos la força i el soroll de l’aigua són impressionants. No són especialment altes però sí llargues i perilloses pel qui s’hi apropi massa.

A la "platja" del riu Mekong!!
Si continues el curs del riu s’arriba a una petita cala de sorra on ens vam banyar. L’aigua del Mekong és marró i no es veu absolutament res. S’ha d’anar amb compte perquè l’aigua, encara que no ho sembli, baixa amb molta força i hi ha força corrent. Però és interessant banyar-se en una platja de riu...

Quan vam acabar ben tips d’aigua vam continuar cap al Sud. A baix de tot de l’illa hi ha una zona del riu on s’hi troben els dofins d’Irrawaddy (d’aigua dolça). Estan en perill d’extinció i es troben en molt pocs rius del món (també  a l’Amazones, potser allí tenim més sort quan hi anem!). Quan hi vam arribar ja era massa tard, les 5 de la tarda, i els barquers ens van dir que hi hauríem d’anar demà.  El preu és de 60000 LAK per barca (fins a 4 persones), però normalment et diuen que per assegurar-te veure els dofins s’ha de creuar a Cambodja (que està a l’altra riba) i, per fer-ho, se li ha de pagar un petit suborn estipulat de 2 $ al d’immigració cambodjà. Encara que no es tingui intenció de veure els dofins val la pena la caminada fins aquest punt per les vistes magnífiques del Mekong. En aquest punt és amplíssim i el que es veu a l’altra riba ja és territori cambodjà.

Cataractes de Tat Somphamit, a l'illa Don Khon.
Per sortir de les 4000 illes es pot fer també per lliure o com ho vam fer a l’anada. El tiquet organitzat es troba des de 50000 LAK i fer-ho per lliure costa més o menys el mateix. Per tant vam comprar el pack fins a Pakse. També s’ofereixen bitllets cap a altres destinacions del nord de Laos com ara Vientiane. La nostra propera parada des de les illes era Vientiane així que també hi vam  donar un cop d’ull. Hi ha dos maneres d’anar-hi: en bus nocturn amb llitera (turista) o bus local. El bus de nit costa uns 180000 LAK i el local 110000 LAK. La diferència són les hores: el nocturn dura unes 10 i el local unes 16. Però en termes generals perds (o guanyes, depèn com es miri) una nit amb els dos. Des de les illes surt més a compte agafar el llitera cap a Vientiane que tornant a Pakse i comprant-lo allí, però per al local no. Nosaltres vam agafar el local des de  Pakse i no vam tenir cap problema.

Nota: si creues el pont a partir de les 16-17h és gratis (no hi ha ningú que cobri l’entrada!!).

Mirant a l'horitzó, al sud (Ban Hang Khon) de l'illa Don Khon.
No vam poder veure dofins, però les vistes valen la pena per si soles...