miércoles, 29 de agosto de 2012

XINA: SANGRI-LA

30  de Juliol 2012    XINA: SHANGRI-LA

Sorprenents vistes desde la nostra habitació!!
Després de 12 llargues hores d’autobús llitera (en la que gairebé no hi cabíem ni de llarg ni d’ample) vam arribar a Shangri-la. És una ciutat tibetana una mica més petita, a uns 3200 m d’alçada. Després de ser rebuts per uns  quants porcs, gallines i tractors a  la sortida de l’estació, ens vam intentar orientar amb el mapa de la guia però va ser impossible perquè només hi surten 7 o 8 carrers i el de l’estació no era un d’ells. Després de caminar amunt i avall una bona estona carregats amb les motxilles sense ser capaços d’orientar-nos i amb els peus glaçats vam decidir aturar un taxi (10 CNY) per a que ens portés fins al Shangri-la Youth Hostel (110 CNY hab. doble amb lavabo), en la ciutat nova. Es tracta d’un hostal senzill amb unes vistes des de l’habitació “curioses”.

Dones tibetanes al carrer.
Un cop situats a l’hostal vam decidir preguntar sobre viatges al Tibet i ens van dir que cap problema, que si volíem demà mateix sortíem amb uns amics seus amb cotxe cap allà. Molt sorpresos els preguntem que què passa amb els permisos (en teoria triga 5 dies en tramitar-se) i el grup. Ens responen que ells no saben res de permisos ni grups, que si tenim dubtes els hi preguntem a la policia. Els expliquem que necessitem un permís perquè som estrangers i formar part d’un grup de la mateixa nacionalitat.

Vam buscar diverses agències de viatges que surten a la guia que munten viatges al Tibet però o estaven tancades o no hi eren, o no vam saber trobar-les. Per casualitat en vam trobar una que no sortia a la guia i ens van comentar que el Tibet estava tancat pels estrangers fins a l’octubre com a mínim.

Casc antic
Un cop desanimats vam començar a veure la ciutat: hi ha 3 monestirs tibetans i la ciutat vella, que no en té absolutament res de vella, ja que està totalment renovada i plena de tendes de souvenirs per  turistes. Vam començar enfilant-nos per la muntanya que  queda al costat de la ciutat “vella” per veure un petit monestir tibetà que hi ha  a les afores de la ciutat. Després vam baixar altre cop per anar a veure l’altre monestir, més gran, amb el que  està en teoria el Cilindre Giratori més gran del món (o això vam entendre). Després de fer-la/lo girar un parell o tres de cops entre 15-20 persones vam  anar a veure la cambra de les escriptures sagrades, que ha perdut tot l’encant perquè l’han convertit en un museu de la llarga marxa de l’exèrcit comunista.

Monestir tibetà del casc antic de Sangri-la
Finalitzat aquest breu recorregut pel sud de la ciutat i després d’haver dinat en un restaurant (40 CNY entre els dos) on ens van canviar el plat per ser massa picant (tot i haver-lo demanat no picant), vam decidir pujar cap al  nord, a veure l’atracció estrella de la ciutat: el Ganden Sumtselling Gompa.

Per arribar-hi vam agafar l’autobús nº 3 (1 CNY) que  va  de la ciutat  vella a la porta del monestir. Es tracta d’un monestir tibetà molt gran (a nosaltres ens ho va semblar) on hi viuen uns 600 monjos. Caracteritzat per 3 temples de parets blanques i sostres daurats amb grans escultures budistes a l’interior. Tres pegues: el preu de l’entrada és excessiu (85 CNY); una quantitat insuportable de turistes (xinesos principalment)  amb els seus respectius guies turístics cridant per tot arreu; i el temple més gran de tots estava tancat per obres. Tot i això, si no s’ha vist cap altre temple tibetà d’aquestes característiques val la pena anar-hi. També és interessant perdre’s pels carrerons dels voltants dels temples principals per veure llocs menys turístics (les cases dels monjos, per exemple).

Monestir tibetà Ganden Sumtseling Gompa

Monestir tibetà

Monjo del monestir.

Un cop vist el monestir vam tornar a baixar al centre amb el bus (on ens van ensenyar plecs de 100 bitllets d’1 CNY). Un cop a la plaça del poble ens vam trobar amb l’agradable sorpresa que hi estaven fent un ball. Hi ballava tot aquell que volia i semblava que tots es sabien les passes. Va ser una experiència interessant veure a gent gran tibetana ballant amb música probablement poc tibetana.

Per a que us feu una idea de fins on pot arribar el mal gust del turisme de masses, a Shangri-la si han construït un hotel i un centre comercial amb forma de temple tibetà. Tota una manca de respecte per aquesta cultura i amb l’únic afany de fer diners.

Per la nit, vam aprofitar per sopar en un petit restaurant local. Com que no parlaven res d’anglès vam utilitzar unes poques paraules en xinès que tenim escrites (arròs, tomàquet i ous, i no picant), i ens vam preparar un plat fins a d’alt per cadascú. Aquest plat es molt senzill, però està boníssim!!. També ens van oferir te tot i que semblava aigua bruta amb herbes. Quan vam acabar, vam demanar el comte, i ens van indicar amb les mans (18 CNY). Els xinesos utilitzen els dits de les mans de forma diferent a nosaltres per indicar els números; com que no ens en recordàvem dels signes de cada número, vam aconseguir que ens ho ensenyessin un altre cop.