martes, 10 de septiembre de 2013

PERÚ: LIMA I CUSCO

Del 31 de Julio al 03 de Agosto del 2013

LIMA I CUSCO

Al centre de la ciutat vella de Lima hi trobem la Plaça d'Armes.

Si sempre hem dit que els nostres couch són genials, en John i la seva família, a Lima, no van ser una excepció. Vam arribar a la capital peruana a les 05:30 del matí. En John ens va dir que el truquéssim només arribar i així ho vam fer. Ens va dir que en una estona ens venia a recollir i ens portava a casa. Però com que ell treballa, va venir amb el seu oncle que va ser qui ens va portar a casa.

la millor manera de beure la bellesa de Lima és perdre-s'hi pels carrers.
Església del Sagrat Cor de la Recoleta, a la plaça França.
Un cop allí vam conèixer en Eduardo, un altre couch mexicà un pèl estrany i pesat (no tots els couch poden ser igual de bons!!) que portava una setmana a casa d’en John. També vàrem conèixer els pares d’en John, que no ens van deixar marxar a veure la ciutat sense haver-nos preparat l’esmorzar prèviament.!!

Viuen a prop de l’aeroport i, per anar al centre, s’hi ha d’anar en bus (1,5 PEN). Lima és una ciutat enorme amb gairebé 8 milions d’habitants, però els seus atractius històrics i culturals es poden veure en unes poques hores. El centre històric gira entorn de la Plaça d’Armes, on es troba el Palau de l’Arquebisbe, la Catedral (30 PEN, no hi vam entrar) i el Palau de Govern, que realitza el canvi de guàrdia cada dia a les 12 del migdia. Nosaltres hi vam assistir i ens va sorprendre gratament ja que hi participen un bon grapat d’uniformats i una banda de música
La Catedral de Lima es troba a la plaça d'Armes.
La resta de llocs visitables són museus i esglésies antigues. Entre elles en destaquem l’església de La Merced, la del Sagrat Cor de la Recoleta, i el monestir de San Francisco.

També vam anar a veure el museu de la santa Inquisició (gratis) on un guia ens va acompanyar per un recorregut per les antigues dependències dels tribunals d’aquesta institució. És una visita interessant i amena, ja que, a part de les explicacions, hi ha força panells informatius i es passa per sales de tortura i antigues cel·les.

El Circuito Mágico del Agua es  troba al llibre dels guinness,
per ser el més gran del món.
Al vespre vam quedar amb en John per sopar plegats i fer alguna cosa. Li vam proposar d’anar a veure el  Circuito Mágico del Agua (4 PEN). És un recinte que conté més de 20 fonts d’aigua que funcionen simultàniament. És el més gran del món de la seva categoria. Durant el dia (fins les 16:00) és gratuït, però després s’ha de pagar una entrada. La raó és que les fonts s’iluminen i hi ha un espectacle de llums, vídeos (principalment danses del Perú projectades en una cortina d’aigua) i música. A pesar d’haver-ne vist d’altres (Hong Kong, Singapur...) hem de reconèixer que ens va agradar. I el fet d’anar-hi amb en John encara va ser millor, ja que ens anava explicant coses dels balls que anàvem veient.

L’endemà al matí no vam poder marxar de casa fins haver pres el corresponent esmorzar que ens van preparar els pares d’en John. Érem com els nens mimats de la casa!! En Jesús, el seu cunyat, ens va tornar a portar fins al centre (portàvem les motxilles ja que ens acomiadàvem de Lima). Vam marxar amb la sensació de no voler fer-ho.

Plaça de San Martin, Lima.

Vam estar caminant per la ciutat fent temps esperant per agafar el bus cap a Cuzco (80 PEN, el més barat que vam trobar després de preguntar en moltes empreses, unes 22 hores de viatge). També vam aprofitar el temps per fer algunes compres... Bitllets i monedes antigues a la plaça França.

El trajecte Lima – Cuzco passa per carreteres que estan a gran alçada i amb moltes corbes. Nosaltres no vam tenir cap problema (per sort), però gairebé tots els passatgers de l’autobús van tenir vòmits i marejos (per sort donaven bossetes... Quin fàstic!!).

Vam  arribar a Cuzco a les 6 de la tarda, temps per buscar algun allotjament i poc més. En realitat havíem quedat amb en Harí, un couch de Cuzco que no ens podia allotjar però ens podia ajudar a planificar el nostre viatge a Machu Picchu. O això pensàvem... Ell treballa en una agència de viatges, així que  sembla la persona més adequada per ajudar. Vam quedar amb ell i ens va donar consells per visitar Cuzco i ens va oferir la possibilitat d’utilitzar els serveis de la seva empresa per anar a les runes inques. Ens va dir que ell tenia el preu més barat i que ho feia per ajudar. Va resultar mentida, ja que era el més car i, quan ho vam saber i vam voler parlar amb ell, simplement no es va presentar ni ens va respondre al correu. Un mal representant de couch surfing!!

En totes les ciutats del Perú hi ha una Plaça d'Armes, i Cusco no és una excepció...
Plaça d'Armes de Cusco, amb la Catedral i l'església de la Companyia Jesús.
A Cuzco hi ha força coses interessants per veure o fer, però en general són molt cares. Hi ha un tiquet turístic (70 PEN) que et permet visitar jaciments arqueològics dels voltants com Saqsaywamán i Tanbomachay. Com que era car per nosaltres i, a més, aniríem segur a Machu Picchu (que és el jaciment més important) vam decidir no veure-ho. Però hi ha altres coses per veure a Cuzco que són gratis i que es poden fer per lliure. Al centre es troba la Plaça d’Armes on hi ha la Catedral i la capella de la Companyia de Jesús.

Vistes de Cusco des del cim on es troba el Cristo Blanco.
Nosaltres vam dedicar més d’un matí en visitar els afores de Cuzco, però si el viatger té pressa, és perfectament prescindible. Des del centre vam pujar fins al Cristo Blanco des d’on hi ha unes vistes de la ciutat. A la dreta (mirant a la ciutat) hi ha les runes inques de Saqsaywamán (de pagament). A l’esquerra surt una carretera que porta (a banda esquerra) fins la zona X. Un altre jaciment inca del que només hi queda un mur i unes petites grutes  naturals laberíntiques (no interessant). Seguint la carretera pocs km amunt s’arriba a Pukapukara, les runes gratuïtes més interessants de Cuzco. Compte! A pocs metres es troba Tambomachay, que són de pagament, i a vegades els guàrdies passen per Pukapukara i demanen el tiquet.

Runes Puka Pukara, als voltants de Cusco.

Per acabar, de tornada a Cuzco, vam passar pel temple de la Lluna. Una roca enorme que té una excavació amb un petit “temple” on entren els rajos de llum les nits de lluna plena. Hi ha grabada una serp i un puma (nosaltres només vam veure la serp i perquè ens la van  ensenyar...). Just davant de la gran roca hi ha les bases d’unes parets que antigament eren cases.

Encara de camí a Cuzco i, per casualitat (vam tornar camp a través per escurçar), vam trobar unes altres runes que, suposadament, eren el Temple dels Micos (no en tenim cap informació, és el que ens van dir).

Restes del temple de La Luna.
De Cuzco a Tambomachay (el punt més llunyat) hi ha 8 km. Una opció és agafar una combi fins allí i anar tornant o fer-ho tot a peu  com nosaltres. El millor és anar a turisme i demanar  que t’indiquin com arribar a aquests llocs.

L'endemà marxàvem cap a Machu Picchu. Ens agradaria??