viernes, 9 de agosto de 2013

EQUADOR: ILLES GALAPAGOS

Del 02 al 08 de Juliol 2013

ILLES GALÁPAGOS

El que havia de ser el darrer destí del nostre viatge es va convertir en la nostra primera aturada a Amèrica del Sud.

Cries de tortuga a l'estació científica Charles Darwin.
Són un grup d’unes 15 illes, moltes de les quals estan deshabitades. La més important és Santa Cruz on hi arriben vols diaris desde Guayaquil. La segueix San Cristóbal, d’on també hi arriben vols des de Guayaquil. No sabem quan costa el bitllet exactament entre Guayaquil i les illes (ja que entrava en el nostre paquet de vols) però ronda els 250-400 USD.

Les Illes Galápagos són el punt turístic més important de l’Equador. Suposem que per aquesta raó s’exprimeix al visitant fins i tot abans d’arribar-hi.

Una de les espècies endèmiques de les illes són
les iguanes terrestres de Galápagos.
Comencem: a la pàgina web del Consejo de Gobierno del  Régimen Especial de Galápagos (www.cgg.gob.ec/info) t’has d’enregistrar com a visitant de les illes abans del viatge. A l’aeroport de Guayaquil, abans d’agafar el vol i fer el check in, pagues una targeta de registre (10 USD). Aquesta targeta (que no sabem per a què serveix) no la pots perdre i l’has d’entregar al marxar de  l’arxipèlag. Si la  perds has de tornar a pagar els 10 USD.

Aquests cactus gegantins amb tronc d'arbre tampoc es
troben en cap altre lloc del món.

Quan aterres a l’aeroport de Baltra (o el de San Cristóbal) passes un registre (fins i tot et segellen el passaport) i pagues l’entrada al mòdic preu de 100 USD. No té escapatòria. Encara no has vist ni un pardal i ja has afluixat 110 USD.

Els pelícans saben perfectament on han d'anar a buscar el sopar.
Moll de pescadors, Puerto Ayora - Santa Cruz.

Hi ha dues maneres de visitar les illes, cap econòmica. Una és prohibitiva (per nosaltres) i l’altra senzillament cara. La més cara és fer un creuer, segons diuen és la millor  manera de veure les illes ja que et permet veure’n moltes. També hi va un guia naturalista, però si són com els que hi ha a terra ferma són força pobres en coneixements. El cost d’un creuer d’uns 5 dies (en oferta d’última hora) són 500-700 USD, sense propines. Reservat amb antelació costa molt més.

Enteneu ara quan diem 'tortugues gegants'?
Rancho Primicia, Santa Cruz

De Playa Brava a Playa Mansa es poden veure
algun centenar d'iguanes marines.
L’altra manera és fer-ho pel teu compte, però segueix sent cara. Hi ha 3 illes connectades per “ferris” diàriament: Santa Cruz, San Cristóbal y Isabela. Entre San Cristóbal i Isabela no hi ha transport directe, s’ha de passar forçosament per Santa Cruz (pagues dos  trajectes). El cost per trajecte en temporada baixa és de 30 USD i alta uns 40 USD. A més, si vols visitar l’illa Isabela s’ha de tornar a pagar una entrada de 20 USD més. Des de qualsevol d’aquestes illes es poden fer visites a altres illes veïnes, entre 40 i 200 USD. Un exemple: 2 inmersions a Santa Cruz per veure taurons martell (Temporada baixa): 185 USD, el més car que hem vist mai.

Fragata mascle al moll de pescadors. El ritual d'aparellament
és impressionant, si teniu temps busqueu-lo.
L’allotjament tampoc és barat però no és impossible. Hi ha molts hostals als pobles principals de les tres illes connectades, amb preus mínims de 15 USD/persona en habitació doble, molts sense aigua calenta. Nosaltres en vam trobar un mig il·legal per 10 USD els dos, ja ho explicarem. També hi ha la possibilitat de preguntar pel poble si coneixen algú que llogui habitacions, ens van dir que es poden trobar per 5 USD, però nosaltres no vam tenir sort.

Per menjar hi ha restaurants i supermercats per tot arreu. En general un almuerzo i una merienda (dinar i sopar que consisteixen en una sopa, un segon i beguda) no han de costar més de 4 USD, plats a la carta a partir de 5-6 USD. És el doble o el triple que l’Equador continental.

Aquesta va ser una de les poques grulles que vam
veure en la nostra estada a Galápagos.
Tot això en referència a preus i què es pot fer. Feu càlculs... Ara la part bona. Si us agraden els animals endèmics i veure’ls en abundància i llibertat, aquest és el vostre lloc. Ara us explicarem què vam fer.

Després de pagar l’entrada, a la sortida de l’aeroport, les companyies aèries oferèixen un bus gratuït fins al moll de “ferris” que travessen el canal de l’illa Baltra a Santa Cruz (0,8 USD). Al port de Santa Cruz esperen uns autobusos que et porten fins Puerto Ayora (1,8 USD), el poble més gran i amb serveis de l’illa.

Un bany en aigua salobre entre peixos pallasso
i una enorme morena a Las Grietas.
Nosaltres vam baixar davant l’hostal Lírio del Mar (15USD/pers. Hab. doble, aigua freda). Però no ens hi vam allotjar. A la cantonada esquerra de la vorera del davant (el bloc és curt) hi ha com una tenda d’ordinadors i servei informàtic o similar. L’amo és el nebot de la senyora Líbia, que ofereix habitacions (10 USD/persona. Hab. doble, aigua calenta, wi-fi i un somriure) a l’edifici annex. El millor és preguntar per allí per ella.

Aquests simpàtics ocellets ens anaven seguint arreu.
Nosaltres vam estar 6 dies a Galápagos i no ens vam moure de Santa Cruz. En un altre viatge segurament ens haguéssim desplaçat a altres illes, però en aquest cas l’economia no donava per una despesa extra tan gran. Però no ens vam aburrir!!

Encara que sembli fet per l'home, és totalment natural.
Túnel de lava, Santa Rosa.

Opcions econòmiques i molt recomanables:

-        -   Hi ha un tur d’unes 3-4 hores per l’illa que et porta a veure dos volcans extints anomenats Gemelos, un túnel de lava i un terreny privat amb tortugues gegants. És molt recomanable i costa uns 30 USD/persona. L’entrada als túnels i el terreny privat (Rancho Primicias) són 4 USD. Nosaltres ho vam fer tot per 2,8 USD, això sí, vam caminar. Per arribar als Gemelos (part més prescindible) només s’ha d’agafar ben d’hora el bus que et porta al moll (1,80 USD). Després s’ha de tornar caminant fins al poble de Santa Rosa (uns 5km, només hi ha una carretera i és de baixada). Allí s’ha de preguntar pel Rancho Primicias i els túnels i els habitants t’indicaran, es troba a uns 3km del poble. Nosaltres vam entrar sense pagar, com si ja tinguéssim l’entrada, ningú ens va preguntar res i hi vam anar dos cops. Per tornar a Puerto Ayora s’ha de tornar a Santa Rosa i, allí, agafar una ranxera blanca (n’hi ha cada pocs minuts) cap al poble (1 USD/persona). Són uns 15 km. També es pot fer dit, però hi ha moltes ranxeres i el preu és fix. Si es volen evitar els cràters només s’ha de preguntar a Puerto Ayora d’on surten les ranxeres cap a Santa Rosa i el preu és 1 USD/persona. Es veuen moltes tortugues gegants.

Tortugues gegants al Rancho Primicias.

-       -  Tortuga Bay: és una  badia amb dues platges (Playa Brava i Playa Mansa), accés gratuït. Des de Puerto Ayora es triga caminant una hora fins Playa Mansa i no s’hi pot arribar de cap altra manera. A Playa Brava només s’hi pot fer surf i no és recomanable pel bany. Des del final de Playa Brava fins a Playa Mansa es poden veure centenars d’iguanes marines de totes les mides. A Playa Mansa es pot nadar o fer snorkell a la part més fonda, però la visibilitat no acostuma a ser bona. El millor és mirar el  mar i esperar. Nosaltres en unes 3 hores vam veure: tortugues marines, manta ralles, taurons de punta blanca i, a les roques, taurons de punta negra caçant. És qüestió de paciència i sort.

Aquesta costa que veieu és Playa Mansa.

-      - Estació científica Charles Darwin: el “museu” és força pobre i soso. L’entrada a tot el recinte és gratuït. El centre de reproducció és una altra història. Es poden observar la majoria d’espècies de tortugues de les illes, així com cries i una parella d’iguanes terrestres de  les Galápagos, molt diferents de les continentals. Aquí també hi vivia el solitari George (únic en la seva espècie) que va morir el  24 de juny de l’any passat, amb ell, va desaparèixer una espècie de tortuga. En l’actualitat només queden 11 espècies de 14 que existien.

Les iguanes marines s'alimenten d'algues  que viuen enganxades a les roques de la costa.
Tortuga Bay, Santa Cruz.

-      - Las Grietas: són unes piscines d’aigua salobre cristal:lina on es poden veure molts peixos pallasso. Se les anomena Grietas perquè estan ubicades entre dues parets verticals. Per arribar a la segona piscina només s’han de traspassar les roques que hi ha al final de la primera. Des del port de Puerto Ayora s’ha d’agafar un taxi aquàtic (0,6 USD/persona) fins l’altra vora i caminar el sender.
Las Grietas.

-      - Anar al  port de Puerto Ayora a la nit per veure petits taurons de puntanegra pescant peixets atrets per la llum del port. En  veuràs segur.
Aquest preciós tauró estava caçant peixos just davant nostre entre
Playa Brava i Playa Mansa.

-       - El moll de pescadors a la tarda està ple de  pelícans i algun lleó marí esperant arreplegar restes de peix que els donin els pescadors. Nosaltres fins i tot vam tocar un lleó marí.

Es poden veure lleons marins a Puerto Ayora, però és 100% segur
al moll de pescadors a la tarda, mentre esperen les restes de la pesca.

Com podeu veure, a l’illa de Santa Cruz, es poden veure gairebé tots els animals que es poden veure a les altres illes. Això no vol dir que la resta d’illes no valguin la pena, simplement no ens ho podíem permetre. Tothom ens va dir que l’illa Isabela és la més bonica i es poden veure amb molta facilitat taurons de punta blanca, pingüins i flamencs.

Vam tenir la gran sort de veure tortugues marines
desde la platja, fins i tot la vam tocar!!
Playa Mansa, Tortuga Bay
Durant la nostra estada a l’ìlla vam conèixer gent molt interessant i agradable. Els dos sergents de la marina Edgar i Mario que ens van explicar tot allò que  vam voler saber sobre terratrèmols i tsunamis i vam compartir tardes molt interessants. Durant la nostra escapada a las Grietas vam conèixer a l’Eliot i la Sílvia, una parella de recent casats equatorians amb qui després vam compartir el millor sopar a Galápagos (ens van convidar!) i vam passejar plegats pel port de Puerto Ayora veient taurons.

I, com no, la Maria. Una estudiant de biologia ambiental de Barcelona amb família a Les Peces que estava fent un mes de voluntariat al PN Galápagos. Amb la Maria vam compartir excursions a la platja i als túnels de lava i tortugues, també una pel·lícula i molts sopars. També ens va fer un favor molt gran i que li agraïm de tot cor. Esperem que gaudissis molt de la teva expedició a Isabela.

Amb la Maria vam compartir un munt de coses i ganes de
veure'ns quan tornem a casa. Fins ben aviat!!

Us deixem uns videos on podeu veure alguns dels animals que hem vist... Esperem que us agradi!!